Genesis - Trespass

Andrzej Kusy,

ImageKiedy chcielibyśmy porównać to, co zespół Genesis zrobił na debiutanckiej płycie „From Genesis To Revelation” i na drugim swoim wydawnictwie pt. „Trespass” niektórzy słuchacze doszliby do wniosku, że na obu albumach grają zupełnie inne zespoły. To prawda! Styl zespołu w ciągu kilkunastu miesięcy zmienił się i to radykalnie, choć tak naprawdę trudno powiedzieć, że ta zmiana w przedstawianiu swojej muzyki nastąpiła z dnia na dzień.

Żeby to zrozumieć musimy cofnąć się do roku 1969. Zawiedzeni i niemile rozczarowani przyjęciem swojej twórczości zawartej na pierwszej płycie muzycy Genesis rzucili się w wir pracy, polegającej na doskonaleniu swojego muzycznego warsztatu, komponowaniu nowego materiału i prezentowaniu go na koncertach. Co ciekawe, jak wspominają promotorzy i organizatorzy tamtych koncertów, muzykom Genesis nigdy nie zależało za bardzo na pieniądzach za występy, bardziej interesowała ich możliwość zagrania dla publiczności swoich propozycji. Peter Gabriel, Mike Rutherford, Tony Banks, Anthony Phillips i ówczesny perkusista John Silver, którego jeszcze we wrześniu 1969 roku zastąpił John Mayhew, błyskawicznie doskonalili swoje umiejętności.

Jeszcze z Silverem w składzie zespół dokonał rejestracji swojego nowego materiału na taśmie demo, która była, jak się potem okazało, wstępem do nowej płyty Genesis. Zrejestrowano cztery kompozycje, z których dwie: „White Mountain” (ze wspaniałym tekstem fabularnym Gabriela) oraz „Dusk” (na demo jako „Family”) znalazły się później na drugiej płycie Genesis. Jednak punktem kulminacyjnym dla rozwoju grupy i dla powstania drugiej płyty, była sesja nagraniowa w Radio BBC, co nie tylko wiązało się z możliwością nagrania materiału w sposób profesjonalny, ale także dotyczyło promocji muzyki Genesis w renomowanej stacji radiowej. Jednak prawdziwy i niemal ostateczny kształt „Trespass” powstał dopiero podczas pobytu muzyków w posiadłości rodziców przyjaciela grupy, Richarda MacPhaila. Od listopada 1969 roku aż do kwietnia 1970 powstało mnóstwo materiału, który już niebawem miał być wykorzystany na płycie „Trespass”. Wcześniej jednak miała miejsce intensywna seria koncertów w Londynie w marcu 1970 roku, co zaowocowało najpierw zainteresowaniem szefa nowopowstałego wydawnictwa Charisma (był nim Tony Stratton–Smith), a potem sesją nagraniową na przełomie czerwca i lipca. Jej efektem była płyta „Trespass”, która ukazała się na półkach sklepowych dokładnie 23 października 1970 roku.

Muzyka zawarta na drugiej płycie zespołu była całkiem inna niż na zestawie 13 piosenek z 1969 roku wydanym na albumie „From Genesis To Revelation”. Tam były piosenki, raczej krótkie utwory, z których wiele mogło być przebojami. Teraz słuchacze otrzymali zestaw sześciu rozbudowanych, artrockowych i progresywnych kompozycji, znamionujących olbrzymi talent kompozytorki i kreatywność w warstwie tekstowej, które to elementy progrockowej twórczości zespołu miały się w przyszłości z płyty na płytę rozwijać. Praca, a w zasadzie harówka, i wiara we własne siły spowodowały, że zespół pewnie wkroczył na nową drogę artystycznej kariery.

Trzeba także zwrócić uwagę na świetną okładkę: obraz z nożem przecinającym grafikę zawartą na okładce. Być może nie był to jakiś specjalnie nowatorski pomysł, ale na pewno zwracał uwagę kupujących płytę. Okładkę zaprojektował Paul Whitehead, artysta plastyk związany przez lata z wytwórnią Charisma. Pierwsze wydanie winylowe Charismy, co niezwykle ważne jest dla kolekcjonerów, ma czerwoną labelkę z tak zwanym pink scrollem (czyli różowy zwój). Oczywiście wydanie ma tak zwaną gatefoldową (czyli rozkładaną) okładkę z dołączoną kartą z tekstami. Oznaczenie katalogowe to CAS 1020 (na hamulcu – matrycy mamy jeszcze takie oznaczenia: na stronie „A”: CAS 1020 A-2U 1 T, a na stronie „B”: CAS 1020 A-2U 1 0). I w tym przypadku mamy na pewno do czynienia z pełnowartościowym tak zwanym „pierwszym pressem”. Kolejne wydania na labelce mają umieszczone logo z tak zwanym „Szalonym Kapelusznikiem” i z pewnością są one już mniej wartościowe pod względem kolekcjonerskim, ale nadal mają wielką wartość muzyczną, to pewne.

Niedługo po ukazaniu się płyty John Mayhew, nieakceptowany przez resztę grupy, opuścił zespół (zastąpił go niebawem Phil Collins). Podobnie także uczynił Anthony Phillips, który niezbyt dobrze znosił występy przed publicznością.

Genesis "Trespass"
Wydawca: Charisma, nr. katalogowy: CAS 1020
Wydanie winylowe/analogowe
Made In UK, rok: 1970

Utwory:

Side "A"
1. Looking For Someone      
2. White Mountain    
3. Visions Of Angels
Side "B"         
1. Stagnation
2. Dusk          
3. The Knife
MLWZ album na 15-lecie