Julia Łozowska prezentuje projekt, który otwiera muzykę klasyczną na nowe horyzonty

Artur Chachlowski

Julia Łozowska jest jedną z najbardziej wyrazistych artystek młodej generacji na scenie muzyki klasycznej. Zachęca swoją publiczność do doświadczania muzyki w ich indywidualny, unikalny sposób oraz aktywnie wpływa na zmianę postrzegania muzyki klasycznej.

Występowała w najlepszych salach koncertowych Polski i świata, m.in. w Salle Cortot w Paryżu, NOSPR, Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Bałtyckiej, czy Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W 2021 roku Julia reprezentowała Polskę w Konkursie Chopinowskim w Warszawie oraz jest laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów.

Projekt, który stworzyła Julia jest zwieńczeniem programu stypendialnego Fundacji Fabryki Norblina.

Utwór “3 Gymnopédies: No. 1, Lent et douloureux” jest pierwszą prezentacją nagrań, które odbyły się w przestrzeni Fabryki Norblina.

Założeniem było pokazanie utworów powszechnie znanych i pokazanie ich we współczesnej formie poprzez okoliczności nagrań. Projekt został zrealizowany na pianinie, w tej samej przestrzeni, w której odbyło się nagranie wideo i ta surowość oraz odwaga czyni ten projekt wyjątkowym.

Ścieżki dźwiękowe są nagrane na żywo. Od początku do końca słuchacz może odbierać utwór ze świadomością wsłuchiwania się w muzykę żywą. W dzisiejszych czasach mamy do czynienia głównie z nagraniami studyjnymi, wypracowanymi, nagrywanymi krótkimi fragmentami, a szczególnie utwory wybrane przez Julię – są dostępne na rynku pod dostatkiem. Efektem tego jest często sztuczność, brak „duszy” w takich nagraniach.

“Chciałam, aby moje nagranie było żywe, oddychające, pulsujące swoim wewnętrznym rytmem. Dlatego zdecydowałam się nie tylko na realizację na pianinie i w nietypowej przestrzeni, ale także na nagrania, które nie są zmiksowane ani w jakikolwiek sposób edytowane. Dzięki temu odbiorca może usłyszeć dźwięk zdejmowanych rąk z klawiszy, usłyszeć jak filc wycisza strunę, czy jak oddycha drewno, usłyszeć ruch miasta. Dla mnie miasto jest bardzo wazną czescia mojej tożsamości, dlatego zdecydowałam się zawrzeć jego elementy w projekcie. W nagraniach da się usłyszeć tło miasta – jak tło codziennego życia – przejeżdżający autobus, motor, szum miasta. Mnie osobiście te dźwięki uspokajają”. - mówi Julia Łozowska.

MLWZ album na 15-lecie Steve Hackett na dwóch koncertach w Polsce w maju 2025 Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku Tangerine Dream w Polsce: dodatkowy koncert w Szczecinie The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok