Debiutancki singiel i płyta Macieja Kręca

Artur Chachlowski

Dziś do stacji radiowych trafia piosenka „Color Of His Skin“ - pierwszy singiel promujący debiutancką płytę Macieja Kręca „Brothers & Friends“, która ukaże się w piątek 27 maja 2022r. Teledysk „Color Of His Skin” jest do obejrzenia po rozwinięciu newsa.
 
Maciej Kręc od blisko 30. lat współtworzy poznański zespół Blues Flowers, w którym pełni rolę gitarzysty basowego i kontrabasisty. Jako manager muzyczny współpracował również z zespołami Hot Water i Smooth Gentlemen. Pomysł nagrania materiału pod własnym nazwiskiem powstawał od dawna w jego głowie, ale konkretnego kształtu nabrał po ważnej dla niego podróżny na południe Stanów Zjednoczonych. Podczas niej dotknął, zobaczył i usłyszał świat, który jako muzyk bluesowy do tej pory mógł sobie tylko wyobrażać.
 
Maciej Kręc o płycie: 
 
„Razem z przyjaciółmi – pianistą Bartłomiejem Szopińskim oraz gitarzystą i wokalistą Maciejem Sobczakiem – przejechaliśmy przez Georgię, Alabamę, Mississippi, Arkansas, Tennessee, Luizjanę żeby dotrzeć nad Zatokę Meksykańską na Florydzie. Atlantę, Memphis, Clarksdale, Helenę aż po Nowy Orlean. Memphis i jego kluby na Beale Street, mnóstwo spotkań, opowieści i grania. Fabryka Gibsona i muzeum Presleya w Graceland, Sun Studio Records i B.B King’s Club – magia miejsc i klimatu! No i wreszcie Nowy Orlean – miasto-legenda, miasto-muzyka, miasto-jazz!
 
Ale obrazy to jedno, a różnorodny klimat tych miejsc i ich brzmienie, także brzmienie muzyki usłyszanej właśnie tam, zostało w mojej głowie do dzisiaj. Od powrotu, który był przecież już jakiś czas temu, miałem w sobie natrętnie powracającą myśl, że to jeszcze nie jest prawdziwy koniec drogi na Głębokie Południe. Tak narodził się projekt Maciej Kręc „Brothers & Friends” Blues Super Session.
 
Na początku z Maciejem Sobczakiem graliśmy we dwójkę. Chcieliśmy zagrać to, co nam w głowie z tej podróży pozostało. Potem dołączył Maciej Zdanowicz (gitara), Bartłomiej Szopiński (pianino, hammond) i Szymon Szopiński (perkusja). Zacząłem myśleć o poszczególnych piosenkach i każda z nich pasowała mi do innego z moich muzycznych przyjaciół, z którymi zetknąłem się na artystycznej i zawodowej drodze. Zaproponowałem im wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu. Kiedy skończyliśmy nagrania po blisko piętnastu miesiącach pracy okazało się, że w płytę zaangażowało się 34. muzyków, którzy użyczyli mi swojego talentu i poświęcili swój czas. Projekt nabrał też międzynarodowego charakteru, bo w nagraniach usłyszeć można muzyków oraz wokalistki i wokalistów z USA, Norwegii, Niemiec, no i oczywiście z Polski.
 
Na płycie można usłyszeć amerykańskich wokalistów: Debi Ruud, Johna Cliftona, Big Daddy Wilsona, Jock Shock’a. Uzupełniają ich z Norwegii Helene Misund i Eric Slim Zahl, a także cała plejada polskich muzyków. Usłyszymy tu: Magdę Piskorczyk, Kasię Rościńską, Macieja Sobczaka, Romka Puchowskiego, Wojtka Cugowskiego, Łukasza Drapałę i Jacka Siciarka. Całość dopełniają świetni instrumentaliści: Adam Wendt, Jacek Piskorz, Piotr Kończal, Maciej Kociński, Paweł Głowacki, Michał Kielak, Kuba Andrzejewski, Jan Mazurek i inni.”
 
Nagrania zrealizowano między grudniem 2020 a marcem 2022 r. w studiach w Polsce i USA
Miks: Przemysław Ślużyński, Maciej Kręc, Maciej Sobczak
Mastering: Joachim Krukowski
Producent wykonawczy i muzyczny: Maciej Kręc
 
Maciej Kręc o piosence „Color Of His Skin”:
 
“W 1981 roku 19-letni Michael Donald stał się ofiarą tak zwanego „ostatniego linczu na tle rasowym w USA” w Mobile, Alabama. Młodego mężczyznę porwali, zabili i powiesili na drzewie biali rasiści, którzy uczynili to z czystej nienawiści. 26 lat wcześniej, w 1955 roku, 17-letni czarny chłopak imieniem Emmett Till przyjechał z Chicago w odwiedziny do swoich dziadków w Money, Mississippi. Chłopak z północy Stanów poszedł z kuzynami do miejscowego sklepiku. W czasie zakupów zagadywał białą sprzedawczynię. Chłopcy stali przed sklepem, a sprzedawczyni – która była żoną właściciela sklepu – zabrała się do zamiatania przed drzwiami. To wtedy Emmett nieświadomie popełnił „niewybaczalną zbrodnię”, a mianowicie zagwizdał na kobietę... Kuzyni zabrali go szybko do domu przeczuwając, że mogą być z tego kłopoty. Kolejnego dnia mąż zaczepionej przez chłopaka kobiety wraz ze swoim krewnym, zaopatrzeni w długą broń podjechali pod dom dziadków, wywlekli Emmetta na zewnątrz i zabrali do pickupa. Trzy dni katowali go w odludnej stodole, a jego ciało wrzucili do rzeki Mississippi. Złożona w całości z białych mężczyzn ława przysięgłych uniewinniła obu sprawców. Historia ta jednak stała się bardzo ważnym symbolem dla ruchu praw człowieka i praw obywatelskich w Ameryce (29. marca 2022 roku prezydent Joe Biden podpisał The Emmett Till Antilynching Act, który na poziomie federalnym klasyfikuje lincze jako przestępstwa motywowane nienawiścią rasową).
 
Opowiedziałem tę historię Maćkowi Sobczakowi i napisaliśmy tekst inspirowany powyższymi wydarzeniami. Przekazaliśmy go do korekty Jamesowi Brierley’owi. James był bardzo poruszony tekstem i zapytał, czy mógłby opisać tę historię po swojemu. Znając jego wrażliwość, zgodziliśmy się. Kiedy usłyszałem jego nagranie wiedziałem już, że nikt inny nie zrobiłby tego lepiej. Ten utwór – trochę w stylu Johnny’ego Casha – został zaśpiewany, a właściwie opowiedziany tak, jakby dziadek usiadł z wnukiem na ganku przed domem, by przekazać mu historię, która zdarzyła się gdzieś w miejscowości obok. Tekstem nawiązujemy też do bardzo ważnej dla całej kultury amerykańskiej pieśni „Strange Fruit”, napisanej przez Abla Meeropola i wykonanej oryginalnie przez Billie Holiday (choć być może większe wrażenie robi na mnie wersja Niny Simone).
 
Do utworu przygotowałem specjalny teledysk. Poprosiłem mojego przyjaciela i malarza, Bartka Muszyńskiego, żeby namalował obraz, który nie tylko symbolicznie odnosiłby się do opowiadanej przez nas historii, ale także ogólniej do potępienia wszystkiego, co jest złe, bo wynika z uprzedzeń i nienawiści. I tak na wielkim płótnie 180x180 cm powstało dzieło przedstawiające mroczne „drzewo wstydu”. Klip jest zapisem procesu powstawania tego obrazu w pracowni Bartka. W jego realizacji pomogli mi Kasia i Maciej Szwarcowie, a całość sfilmował Kamil Krotofil."
 

 
 
MLWZ album na 15-lecie Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku Tangerine Dream w Polsce: dodatkowy koncert w Szczecinie The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok Airbag w Polsce na trzech koncertach w październiku