Martina Mariea Schiff, bo tak naprawdę nazywa się ta artystka, jest amerykańską piosenkarką country i autorką tekstów. Przez znawców tematu została nazwana „Celine Dion muzyki country”. Przypadek sprawił, że zwróciłem uwagę na jej głos, a było to podczas słuchania nagrań z wydanego pod koniec czerwca br. koncertowego albumu Gregga Allmana – „All My Friends: Celebrating The Songs & Voices Of Gregg Allman”. Na tym dwupłytowym wydawnictwie, pośród bardzo znanych nazwisk, znalazła się również Martina McBride, która wykonała dwie kompozycje. Uczestnictwo w tak znakomitym koncercie wielkiego artysty było niemałym wyróżnieniem, chociaż może trochę dziwić fakt, że wśród wykonawców, z którymi wystąpił The Allman Brothers Band pojawiła się piosenkarka country. Jeśli jednak posłuchamy utworów, które wykonała, to myślę, że tak samo entuzjastycznie będziemy oklaskiwać jej występ, jak publiczność zgromadzona 10 stycznia 2014 roku w Fox Theatre.
Martina McBride zadebiutowała w roku 1992 albumem „The Time Has Come”, a jej najnowsze, omawiane przeze mnie wydawnictwo ukazało się 8 kwietnia tego roku. Jest ono już dwunastym krążkiem w dyskografii artystki i nosi tytuł „Everlasting”. W jego części podstawowej znalazło się 12 piosenek, wersja rozszerzona zawiera dwa dodatkowe, bardziej rozbudowane nagrania.
Album „Everlasting” zawiera covery soulowo-bluesowych piosenek znanych artystów. Rozpoczyna go nagranie „Do Right Woman, Do Right Man” z repertuaru Arethy Franklin, które pochodzi z jej płyty „I Never Loved A Man The Way I Love You” (1967). Kolejny klasyk, który mogą kojarzyć starsi słuchacze to „Suspicious Mind”. Jego autorem jest Mark James, a numerem jeden - pod koniec lat 60. - uczynił go sam Elvis Presley. Najnowsza wersja, z pięknie brzmiącą sekcją dętą i chórkami, porywa nas swym intensywnym rytmem. Gdy słuchamy nagrania „If You Don’t Know Me By Now” przypominamy sobie jego wersję w wykonaniu Simple Red z roku 1989. Natomiast historia tej piosenki sięga jeszcze dalej, bo aż 1972 roku. Została nagrana przez Harolda Melvina & The Blues Notes - bardzo popularny w tamtych latach „boys band”. Do nagrania utworu „Bring It On Home To Me” Martina McBride zaprosiła młodego rockowego wykonawcę Gavina DeGrawa, a jaki ta współpraca przyniosła rezultat proszę koniecznie samemu posłuchać i przekonać się na własne uszy. Przypomnę, że autorem piosenki jest żyjący w latach 1931-1964 Sam Cooke. Jeśli ktoś nie miał okazji posłuchać nagrań The Supremes, to teraz ma okazję poznać jeden z wielu ich przebojów za sprawą „Come See About Me”. Każdy kolejny utwór z krążka „Everlasting” przenosi nas do klasyki szeroko pojętej muzyki rozrywkowej. Wspaniałe uczucie ogarnia nas, gdy słuchamy „What Becomes Of The Brokenhearted” (autor Jimmy Ruffin), „I’ve Been Loving You Too Long” (Otis Redding) oraz „Wild Night” (Van Morrison). Martina w duecie z Kelly Clarkson zaśpiewała też utwór Etty James zatytułowany „In The Basement”. Słychać w tym kawałku fenomenalne brzmienie gitary. Nie znałem do tej pory twórczości Little Waltera, który żył w latach 1930-1968, ale po wysłuchaniu utworu „My Baby” chętnie zapoznam się z jego bluesową twórczością. Bardzo pięknie zabrzmiało też w interpretacji Martiny McBride nagranie „To Know Him Is To Love Him”, autorem którego jest Phil Spector. W 1958 roku zostało ono numerem jeden na liście Billboard Hot 100, a utwór wykonywany był wtedy przez Teddy Bearsa. To bardzo popularne nagranie, które swego czasu wykonywali między innymi The Beatles czy Amy Winehouse. Dwie dodatkowe kompozycje na rozszerzonej wersji omawianego albumu to: „That’s How Story My Love Is” z repertuaru O. V. Wright oraz „Baby What You Want Me To Do”, którego autorem jest Jimmy Red.
Pomimo tego, że na albumie „Everlasting” Martina McBride sięgnęła nie po oryginalne kompozycje, ale utwory z dorobku innych wykonawców polecam zapoznać się z tą płytą. Niech nikogo nie odstrasza też fakt, że jest to piosenkarka muzyki country, bo na tym krążku stylistycznie porusza się ona perfekcyjnie od bluesowo–soulowych numerów, z odrobiną funky czy swingu po przyjemne muzyczne chwile w stylu pop. Artystka potrafi zauroczyć swym głosem. Jest laureatką ponad 15 nagród muzycznych, była też nominowana czternastokrotnie do nagród Grammy, ale nigdy jej nie wygrała, co na szczęście nie przekłada się na jej artystyczną karierę. Nadal nagrywa dobrze sprzedające się płyty i to jest dla słuchaczy największą nagrodą, a dla samej wykonawczyni dowodem na sympatię, jaką cieszy się pośród wciąż powiększającej się rzeszy wielbicieli jej talentu.