Galahad - A Curious Companion

Artur Chachlowski

Jeżeli ktoś pomyślał, że to koniec jubileuszowych wydawnictw grupy Galahad, ten był w grubym błędzie. Gdy niedawno recenzowaliśmy na naszych łamach winylową edycję albumu „Empires Never Last” informowaliśmy, że do każdego egzemplarza tego wydawnictwa zamówionego w macierzystej wytwórni zespołu Avalon Records dołączona będzie płytka z nieosiągalnymi dotąd nagraniami, które powstały w trakcie sesji nagraniowej „Empires Never Last”. Dziś, gdy krążek ten noszący wdzięczny tytuł „A Curious Companion” (Demos & Cuts From Empires)” jest już w naszych rękach, możemy napisać kilka zdań o każdym z siedmiu wypełniających go utworów.

1. Empires Never Last – Part Two (demo)

To trwająca zaledwie minutę eksperymentalna impresja wokalna nagrana przez Stuarta Nicholsona z wykorzystaniem programu Pro-Tools zakupionego od Andy Poole’a z Big Big Train w 2006 roku. Tak się złożyło, że nie wykorzystano jej na albumie „Empires Never Last”. Tu upubliczniona jest po raz pierwszy. I dobrze, bo w fajny sposób rozpoczyna to unikatowe wydawnictwo.

2. Sidewinder (abridged demo)

Skrócona wersja tego znanego utworu nagrana w Knighton Heath College Studios jako demo. Za konsoletą zasiadł inżynier dźwięku Jamie King, który wcześniej współpracował z zespołem przy płycie „Year Zero”. Muzycy Galahad nie byli zadowoleni z wyników pracy w tym studiu i niedługo potem zdecydowali się zwrócić do Karla Grooma, który zaprosił ich do nagrań w Thin Ice Studio. Reszta jest historią.

3. Spineless (demo)

Całkowicie nieznany i nigdzie niepublikowany dotąd utwór. Muzykę napisał Mike Kneller, który na krótko pełnił w Galahad rolę basisty (zanim do grupy nie dołączył Lee Abraham). Kompozycja o tyle ciekawa, że zawiera wyraźny ukłon w stronę muzyki… rap, szczególnie w finałowym refrenie. I chyba z tego powodu całkowicie zarzucona przez zespół.

4. Termination (instrumental demo)

To oryginalne demo nagrane przez Deana Bakera, na bazie którego Stuart napisał tekst, który z kolei pozwolił temu utworowi rozrosnąć się do rozmiarów znanych potem z płyty „Empires Never Last”.

5. This Is Where I Come From (mellotron showcase)

Kolejne demo Deana, do którego jednak nigdy nie udało się Stuartowi dopisać słów. Z licznych prób tekstowych pozostała tylko fraza, która ostała się w tytule.

6. Wagging Tongues (selected moments of madness)

To kolejny bardzo (kto wie czy nie najbardziej w całej historii Galahad?) eksperymentalny utwór grupy Galahad, a właściwie kompozycja Stuarta powstała w wyniku wprawek przy wykorzystaniu programu Pro-Tools. Rzecz z zupełnie innej, kompletnie nie-Galahadowej, bajki, co z właściwym sobie humorem Stuart wyraził zarówno w tytule, jak i podtytule tej kompozycji.

7. Empires Never Last (piano/mellotron/vocal demo)

Alternatywne demo nagrane przez Stuarta i Deana z całkowicie innym zakończeniem od tego, które znamy z wersji albumowej. Ten fakt okazał się wystarczająco dobrym powodem, by wersję tę zamieścić w gronie demówek i odrzutów z sesji „Empires Never Last”.

MLWZ album na 15-lecie Steve Hackett na dwóch koncertach w Polsce w maju 2025 Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku Tangerine Dream w Polsce: dodatkowy koncert w Szczecinie The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok