Dream Theater, Amplifier - Spodek, Katowice, 28.07.2011

Andrzej Barwicki

ImageOczekującym przed wejściem do Spodka licznie zebranym jeszcze przed godziną 18:00 fanom nie przeszkadzał nawet padający deszcz i z każdą minutą robiło się coraz tłoczniej przed barierkami. Wcześniejsze koncerty tego kanadyjsko amerykańskiego kwintetu zawsze gromadziły tłumy miłośników progresywnego metalu w naszym kraju ubranych w czarne koszulki z logo Dream Theater.  Tym razem jako support wystąpił zespół Amplifire z Manchesteru, promując swój nowy dwupłytowy album „The Octopus ‘’. W zespole tym na stałe grają wokalista i gitarzysta Sel Balamir, basista Neil Mahony  i perkusista Matt Brobin. Podczas swojego krótkiego, ledwie ponad 20-minutowego  występu  zagrali nastrojowo i melodyjnie, a zarazem bardzo energicznie. Wcześniej znałem ten zespół tylko z ostatniej płyty studyjnej, a w wydaniu koncertowym zaprezentowali się nawet przekonywująco, co dało się zauważyć po ciepłej reakcji zgromadzonej pod sceną publiczności. Rodzaj muzyki jaką wykonuje zespół Amplifire jest trudna do jednoznacznego określenia. Znajdziemy w niej dużo gitarowych brzmień zagranych z rozmachem, co może świadczyć o ambitnym podejściu do wykonywanych kompozycji. Momentami moje skojarzenia były skierowane  do brzmienia grup Archive  czy Karnivool. Jednego jestem pewien:  muszę nadrobić zaległości  i wsłuchać się w dotychczasową twórczość chłopaków z Manchesteru. Swoim nienagannym eleganckim ubraniem (czarne koszule, do tego czarny krawat z białym logo okładki promowanej płyty) skojarzyli mi się z zespołem The Beatles. Podobnie się ubierali  i mieli taki sam skład instrumentalny: trzech gitarzystów i perkusistę.

Po półgodzinnej przerwie technicznej nadszedł czas na  występ gwiazdy tego wieczoru, która miała porwać swoimi progresywno-melodyjnymi kompozycjami i zawładnąć halą katowickiego Spodka. Swoje koncerty w Europie rozpoczęli z początkiem lipca. W internecie można było zobaczyć ich występ  w Moskwie w Hali Crocus City Hall i zapoznać się z utworami, jakie wykonują podczas tej trasy. Od samego wejścia na scenę muzycy zostali gorąco powitani przez całą publiczność. Na początek zagrali „Under A Glass Moon ‘’ , „These Walls ‘’  i „Forsaken”, przy którym fani tłumnie śpiewali wraz z Jamesem LaBrie: „Forsaken I have come for you tonight,  awaken  look in my eyes and take my hand, give yourself up to me…”. Niesamowite uczucie ogarniało mnie będąc tuż przed sceną i wraz z wszystkimi śpiewając  tą kompozycję. Na kolejne utwory tego koncertu wszyscy  reagowali bardzo spontanicznie i wspomagali wokalnie frotmana. I tak już zostało do samego finału koncertu. Pozostali członkowie zespołu perfekcyjnie grali na swoich instrumentach.  John Petrucci atakował świetnymi riffami i solówkami, mistrz nastrojowych klawiszowych dźwięków Jordan Rudess czarował jak zawsze zza swojej obrotowej konsoli,  a także  świetnie prezentował się sekcja rytmiczna - John Myung (bass) oraz nowy człowiek w tej drużynie Mike Mangini na perkusji. Podczas całego koncertu można było oglądać na dużym ekranie grę każdego z muzyków, podziwiać ich instrumentalny kunszt,  przeplatane to było wyświetlaniem różnych projektów filmowych, animacji  i obrazów dogranych do utworów. Dostarczało to mnóstwo dodatkowe wzruszających emocji podczas tego show. Swoje umiejętności zaprezentował w perkusyjnym solo Mike Mangini. Pokazał swoją szybkość, dynamikę, perfekcję w trakcie gry na pokaźnym  zestawie perkusyjnym. Wywołało to duży aplauz i podziw dla jego talentu. Trudno było nadążyć wzrokiem za jego uderzającymi pałeczkami po tych wszystkich talerzach, rurkach i bębnach w trakcie tego solo. Po tak dużej dawce muzyki na bębnach można było trochę odetchnąć podczas utworu „Peruvian Skies’’. Zaraz po nim zespół zagrał „The Great Debate’’, a także ”On The Backs Of Angels” - utwór z nowej, mającej się ukazać w wrześniu płyty. Ciąg dalszy koncertu to powrót do klasyki ich twórczości:  „Cought In A Web” z płyty „Awake ‘’ z 1994r., „Through My Words ‘’ i „Fatal Tragedy ‘’ z płyty „Metropolis Part 2” z 1999r. Na sam koniec zagrali jeszcze podczas tego fantastycznego wieczoru  „The Count Of Tuscany ‘’ z kilkuminutową fenomenalną solówką Petrucciego. To był jeden z najbardziej magicznych momentów tego koncertu. Wszystkich ogarnęła radość słuchania takich majestatycznych dźwięków. Po krótkiej przerwie na bis poleciał „Learning To Live”  i tak w efekcie przeminęły ponad dwie godziny spotkania miłośników wspaniałej muzyki  z ich ulubionymi muzykami.

W mojej ocenie był to bardzo dobry koncert, długo wyczekiwany, świetnie zrealizowany z dopracowaną oprawą wizualną. Przekrojowy repertuar,  który Dream Theater zaprezentował w Katowicach potwierdził, że zespół jest ciągle na najwyższym poziomie koncertowym  i tak pozostanie do następnych granych koncertów, na które nie trzeba będzie czekać kolejnych dwóch lat. Jak się to mówi kuj żelazo póki gorące, a że grono fanów  z każdym ich występem jest coraz większe, więc nie ma  na co czekać, tylko zapraszać ich do naszego kraju. Mają podobno wrócić w lutym do Poznania.

Te niesamowite przeżycia i muzyczne wrażenia, których byliśmy świadkami podczas czwartkowego  występu na długo zapiszą się w naszej pamięci dzięki takim ludziom, jak panowie LaBrie, Petrucci, Rudess, Myung i Mangini. Pisząc ten tekst nadal wracam i odtwarzam w pamięci urocze obrazy i dźwięki z tego muzycznego spektaklu,  w jakim miałem możliwość uczestniczyć. Tym, co z różnych powodów nie mogli być na tym koncercie życzę, by nie musieli długo czekać na spotkanie z Teatrem Marzeń.

MLWZ album na 15-lecie Steve Hackett na dwóch koncertach w Polsce w maju 2025 Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku Tangerine Dream w Polsce: dodatkowy koncert w Szczecinie The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok