Simon, Alan - Excalibur II The Celtic Ring

Artur Chachlowski

ImageNie ma chyba bardziej wdzięcznego, a zarazem częściej eksploatowanego literackiego tematu w muzyce rockowej, jak legenda o Królu Arturze. Postacie Merlina, sir Lancelota, Ginewry i samego Króla Artura Pendragona weszły na trwałe do najczęściej eksplorowanego przez różnych artystów kanonu. Najsłynniejsze dzieło z tego cyklu to słynna płyta „The Myths And Legends Of King Arthur And The Knights Of The Round Table” Ricka Wakemana, ale przecież było też wielu innych, którym udało się zręcznie zilustrować arturiańskie legendy.

Niniejsza płyta jest drugą częścią muzycznej historii o magicznym mieczu Excaliburze autorstwa czterdziestoletniego francuskiego kompozytora Alana Simona. Swoją karierę rozpoczął on od pisania musicali, z których najbardziej znany, „L’enfant rebelle”, uzyskał w 1984r. Grand Prix Stowarzyszenia Francuskich Artystów, a inne, jak „SOS World”, „Le Petit Arthur”, czy „Les enfants du future” przyniosły mu kolejny sukces w postaci podpisania kontraktu z wytwórnią Walta Disneya. W 2000 roku Alan Simon wszedł na terytorium muzyki rockowej i błysnął jako producent albumu „Open The Door” byłego wokalisty grupy Supertramp, Rogera Hodgsona. Współpraca obu panów zaowocowała udziałem słynnego wokalisty na płycie „Excalibur, La Legende des Celtes” wydanej w tym samym roku przez wytwórnię Sony Music. Obok Hodgsona na płycie tej usłyszeć było można m.in. Gabriela Yacouba, Dan Ar Braza oraz grupę Fairport Convention. Płyta ta zapoczątkowała trylogię, której część druga ukazała się na rynku w lutym bieżącego roku nakładem firmy EMI. Tym razem lista zaproszonych wykonawców, których usłyszeć można na albumie „Excalibur II – The Celtic Ring” jest zdecydowanie dłuższa i jeszcze bardziej imponująca. Wśród instrumentalistów znajdujemy tak znane nazwiska, jak Martin Barre (Jethro Tull), John Helliwell (Supertramp), Jeremy Spencer (Fleetwood Mac), Andreas Vollenweider, Alan Parsons, a także 120-osobową Praską Orkiestrę Symfoniczną pod dyrekcją Lee Holdridge’a. Natomiast za wokalne partie odpowiadają chyba jeszcze bardziej popularni artyści: John Wetton (Asia) śpiewa w utworze „Lugh”, Jon Anderson (Yes) w „Circle Of Life”, Maddy Prior (Steeleye Span) w „Secret Garden”, Les Holroyd (Barclay James Harvest) w „Call”, Jacqui MacShee (Pentagle) w „Sacrifice”, a wokalista The Moody Blues, Justin Hayward, śpiewa aż w dwóch utworach: „Earth & Sky” oraz „Celtic Heart”. Na płycie „Excalibur II” słyszymy też folk rockowe zespoły Fairport Convention i Flook, a także obdarzoną anielskim głosem, bliżej nieznaną mi wokalistkę Karan Casey.

Cały album składa się z 16 tematów utrzymanych w przystępnym i melodyjnym klimacie muzyki celtyckiej. Większość utworów to ładne piosenki zaaranżowane zarówno na rockowe, jak i typowo folkowe instrumenty (dudy, skrzypce, flety). Obecność tak licznego grona uznanych gwiazd muzyki popularnej gwarantuje najwyższy poziom wykonawczy, a doświadczenie i niewątpliwy talent kompozytorski Alana Simona powoduje, że płyty słucha się z zapartym tchem i z przeogromną przyjemnością. Jej niezwykły klimat oraz niesamowita wręcz kombinacja tradycyjnych elementów celtyckich i nowoczesnych rozwiązań z pogranicza muzyki rockowej i folk daje zgoła niecodzienny efekt. Piękna, melodyjna i bardzo klimatyczna muzyka potrafi z łatwością wprawić słuchacza w prawdziwy zachwyt. Za te kompozycje, tak wspaniałe aranżacje, symfoniczny rozmach oraz za skuteczne zachęcenie do wzięcia udziału w tym niezwykłym przedsięwzięciu licznego grona artystów największego formatu należą się Alanowi Simonowi przeogromne brawa.

Na koniec przyszłego roku Alan zapowiada trzecią część trylogii. Będzie ona nosić tytuł „Celts Odyssey”. Ciekawe czym na niej nas jeszcze zaskoczy?

MLWZ album na 15-lecie Steve Hackett na dwóch koncertach w Polsce w maju 2025 Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok