Zespół Red Box został założony przez Simona Toulsona-Clarke’a i Juliana Close w 1980 roku na University of Westminster. Grupa szybko zyskała grono fanów w Londynie, regularnie grając wyprzedane koncerty w takich klubach, jak Marquee czy Moonlight, zaś pod koniec 1982 roku, gdy ciągle byli studentami, podpisali kontrakt z wytwórnią Cherry Red Records.
Ich debiutancki singel ‘Chenko (Tenka-oi)’ ukazał się w 1983 roku. Piosenka stworzona wokół indiańskich śpiewów, szybko zyskała uznanie w rozgłośniach radiowych. Podczas wizyty w Londynie, Seymour Stein z nowojorskiej wytwórni Sire Records, jadąc taksówką, usłyszał tę piosenkę i natychmiast zaproponował grupie podpisanie kontraktu z jego wytwórnią płytową. Później Red Box podpisał kontrakt z WEA w Wielkiej Brytanii, ale zachował na płytach logo wytwórni Sire.
Latem 1985 roku, dzięki wsparciu Maxa Hole z WEA, Red Box doczekał się pierwszego wielkiego przeboju, jakim był ‘Lean On Me (Ah-Li-Ayo)’, który dotarł do 3 pozycji na brytyjskiej liście przebojów, spędzając na niej łącznie 4 miesiące. Piosenka stała się wielkim międzynarodowym hitem - w pięciu krajach na listach przebojów dotarła do pozycji pierwszej, a także do pierwszej piątki w kolejnych dwunastu. Dzięki temu zespół przykuł międzynarodową uwagę. Teledysk do piosenki był nominowany do nagrody Brit, zaś sam utwór był jednym z najczęściej granych w brytyjskim radiu w 1985 roku.
Kolejny singel, ‘For America’ (1986) przebił sukces ‘Lean On Me’, docierając do pierwszej pozycji na listach przebojów w siedmiu krajach, a niemal na każdym innym terytorium wszedł do Top 10, w tym w Wielkiej Brytanii, gdzie spędził dwanaście tygodni na liście, docierając do pozycji dziewiątej.
W tym samym roku Red Box wydał swój debiutancki, niezwykle ambitny i eklektyczny album ‘The Circle & The Square’, łączący elementy muzyki tradycyjnej (chóry, orkiestracje, śpiewy plemienne) z wyrafinowaną muzyką popową. Album był chwalony za inteligentne teksty, naznaczone globalną polityczną inteligencją, i muzykę, wprowadzającą etniczne instrumenty do świata muzyki pop, i to na długo zanim powstał termin “world music”.
Oprócz ‘Lean On Me’ i ‘For America’, album dostarczył kolejne przeboje w postaci nowej wersji ‘Chenko’ i ‘Heart Of The Sun’.
W 1990 roku Red Box wydał drugi album ‘Motive’, przy którym Simon współpracował z pianistą i aranżerem, Alastairem Gavinem. Mniej plemienny niż poprzedni, ‘Motive’ przynosił muzykę zbudowaną wokół fortepianu, instrumentów dętych i orkiestrowych aranżacji. Charakteryzował się także bardziej osobistymi tekstami Simona, nie pozbawionymi jednak kulturowych i politycznych aluzji znanych z poprzedniej płyty.
W 1997 roku Simon i Alaister nawiązali współpracę z legendarnym inżynierem dźwięku Phillem Browne’em, tworząc ‘SPA’ - concept-album, będący hołdem dla amerykańskiego komika, Billa Hicksa. Płyta miała bardziej eksperymentalny charakter i została nagrana podczas improwizacji, wykorzystujących w ramach instrumentów magnetofony taśmowe i kasetowe, radia, telewizory czy samplery.
Wkrótce po wydaniu ‘SPA’, Simon poświęcił się podróżom, a także coraz częściej był zapraszany do komponowania i produkowania muzyki dla innych artystów. Jednak jak zapewnia: “Red Box nigdy nie przestał istnieć. Przynajmniej duchowo. Po prostu pisałem do szuflady, opisanej jako “pomysły RB”, mając nadzieję, że wystarczy jeden pocałunek, jak w “Śpiącej Królewnie”, by wszystko zaczęło się na nowo.”.
Ten impuls pojawił się na początku nowego milenium. Simon z rodziną kupił dom w Londynie, gdzie zbudował studio i zaprosił swojego sąsiada do wspólnego improwizowania. Derek Adams, który mieszkał na tej samej ulicy, szybko zbudował doskonałą muzyczną relację z Simonem.
Po kilku miesiącach wspólnej pracy nad piosenkami Simona, podczas przerwy na herbatę, usłyszeli graną w radiu ‘Lean On Me’.
“Lubię tę piosenkę” - powiedział Derek.
“Serio? To jest moja piosenka!” - odpowiedział Simon.
“To dziwne, że nie spotkaliśmy się wcześniej, bo ja także byłem w zespole, który wtedy miał duży przebój. Dream Academy i ‘Life In Northern Town’. Znasz to?”.
“Oczywiście, że znam - odpowiedział Simon. “Tam są świetne głosy w tle.”.
Derek: “To byłem ja! To ja śpiewam te głosy!”.
Osiemnaście lat później obaj panowie ciągle grają razem w jednym zespole. “Myślę, że pomysł, że Red Box może narodzić się na nowo, pojawił się wtedy w tej kuchni. Była między mną, a Derekiem jakaś niezaprzeczalna synchroniczność”. – mówi Simon.
Rezultatem ich współpracy był wydany w 2010 album ‘Plenty’, którym grupa powróciła do aktywnej działalności po dwudziestoletniej przerwie. Późniejsze koncerty sprawiły, że wykrystalizował się obecny skład, w którym obok Simona Toulsona-Clarke’a, Dereka Adamsa i Dave'a Jenkinsa, znaleźli się także: śpiewająca gitarzystka Sally-Jo Seery, grająca na klawiszach wokalistka Jane Milligan, znany z zespołu Raya Wilsona wybitny gitarzysta Ali Ferguson oraz polski muzyk grający na gitarze i instrumentach perkusyjnych Michał Kirmuć.
Dwa lata temu zespół Red Box podpisał kontrakt z weteranem branży, Ianem Ramage dla BMG Music Rights, dzięki któremu 13 września 2019 roku pojawił się długo oczekiwany następca ‘Plenty’, album ‘Chase The Setting Sun’. W formie fizycznej album ukazał się nakładem Sonic Records.
Zapowiadająca go radosna kompozycja ‘This Is What We Came For’, którą grupa opublikowała na początku roku, spędziła 11 tygodni na Liście Przebojów Trójki. Nic dziwnego, to przecież Red Box w najlepszym wydaniu! To utwór świeży, prężny i oryginalny. Kontynuuje ścieżkę dobrze skomponowanego inteligentnego popu i mówi o tym momencie, gdy wszyscy martwimy się ekonomią i pieniędzmi, a najlepsze rzeczy w życiu są za darmo. ‘This is What We Came For’ to wezwanie do zwrócenia uwagi na to, co ma znaczenie w naszym życiu i że warto żyć dla tego, co jest naprawdę ważne" – mówi Simon Toulson-Clarke. Obecnie do radia trafił drugi singel z tego albumu - dynamiczny i przebojowy ‘Gods & Kings’. A przecież na tej trwającej trzy kwadranse płycie, pośród 11 piosenek, jest jeszcze kilka innych potencjalnych przebojów: tytułowy ‘Chase The Setting Sun’, nawiązujący do starych, dobrych czasów ‘Starwalker’ (żeńskie chórki!), efektowny i pozytywny w swoim wydźwięku ‘Everybody’s Got Some Disguise’ czy też dwa delikatnie liryczne utwory ‘Shadows & Wildrose’ oraz ‘Why So Few’.
Album ‘Chase The Setting Sun’ pokazuje, że grupa zatoczyła pełne koło, łącząc swoje bardzo indywidualne brzmienie z echami swojej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości rzuconej w tygiel, dając tym samym wspaniały efekt w postaci ponadczasowej muzyki.
Na podstawie materiałów informacyjnych zespołu.