Maple Verse, The - Prove Me Wrong

Artur Chachlowski

Przed nami debiutancki krążek pochodzącego z Białowieży multiinstrumentalisty, wokalisty i klawiszowca Bartka Kosińskiego. Album, który firmowany jest nazwą The Maple Verse ukazał się 21 października pod tytułem „Prove Me Wrong”. Jest on syntezą muzycznych wpływów i fascynacji, jakich Bartek doświadczał przez lata, balansując między skomplikowanymi strukturami progresywnego rocka a prostszymi alternatywnymi i artpopowymi piosenkami. Jego talent do pisania utworów na fortepian plus wokal pozostaje głównym filarem jego kompozycji, jednak ogólna paleta dźwięków na płycie waha się od atmosferycznych pejzaży dźwiękowych i orkiestry smyczkowej po intensywne bębny i hardrockowe gitary. Wspólnym elementem wszystkich utworów wypełniających program płyty jest łagodny wokal Bartka oraz jego poruszające i osobiste angielskojęzyczne teksty.

Nasz bohater przez lata grał w różnych zespołach, zaczynając w 2016 roku w punkrockowej grupie Dzikiraj, potem udzielając się w grającym rocka alternatywnego Bobby From Peru, by w końcu dołączyć do progrockowego zespołu Pinn Dropp. Podczas gry w tych formacjach Bartek dokonał swoich pierwszych studyjnych nagrań.

Bartek zawsze miał jednak ambicję, by komponować samodzielnie. Zainspirowany jest takimi artystami, jak Tony Banks, Peter Gabriel i Steven Wilson, którym udało się połączyć muzykę progresywną z bardziej przystępnymi, prostszymi gatunkami. Zaczął więc pisać piosenki na fortepian i wokal. W 2019 roku, podczas lokalnego festiwalu młodych artystów „Fundamenty”, spontanicznie postanowił wyjść na scenę i wykonać jeden ze swoich utworów – „Cascading Down”. Występ został świetnie przyjęty przez publiczność, a pozytywne reakcje, jakie wybrzmiały tamtego wieczoru zachęciły Bartka do zrobienia kolejnego kroku.

Będąc wciąż nowicjuszem w “homerecordingu” postanowił zarejestrować swoją kompozycję, którą tak olśnił festiwalową publiczność. Nagranie i wydanie singla "Cascading Down" zajęło mu kilka miesięcy – premiera odbyła się rok po występie na żywo, latem 2020 roku. W utworze tym Bartek nagrał i zaprogramował wszystkie instrumenty oraz wykonał wszystkie partie wokalne. Nagranie to, w charakterze bonusu, możemy znaleźć na samym końcu omawianej dziś płyty. Warto wiedzieć, że to dzięki tej kompozycji rozpoczęła się bliska współpraca z Mateuszem Jagiełło, kolegą z zespołu z Pinn Dropp, który wyprodukował ten utwór. Piosenka została wydana pod nazwiskiem Kosińskiego tuż przed jego przeprowadzką do Wielkiej Brytanii i rozpoczęciem studiów na University for the Creative Arts w Farnham. Przeprowadzka na Wyspy doprowadziła ostatecznie do rozstania się Bartka z Pinn Dropp.

Wiosną 2021 roku muzyk uznał, że ma już wystarczająco materiału, by nagrać swój pierwszy solowy album. Proces tworzenia rozpoczął się w maju, kiedy Bartek pojechał do Bath, aby nagrać bębny z Jake'em Aubreyem - perkusistą z brytyjskiego zespołu Echorec. Następnie w swoim uniwersyteckim studiu zarejestrował partie basu i fortepianu. Do nagrań zaprosił dwóch kolejnych gości, kolegów z uniwersytetu. Finn Froome-Lewis dograł kilka partii na wiolonczeli (posłuchajcie uważnie kompozycji „Sounds and Voices” i „A Midnight Contemplation”), a Filip Przybyła - gitarę elektryczną do dwóch utworów („Fall and Ascend” i „Periodic Wind”). Lato Bartek spędził na rejestrowaniu partii wokalnych w swoim domowym studiu w Białowieży, by wreszcie we wrześniu pojechać do Łowicza, aby z Mateuszem Jagiełło nagrać pozostałe gitary elektryczne i akustyczne, a następnie zostawić płytę w rękach Jagiełły do zmiksowania. Ostatnia sesja nagraniowa płyty miała miejsce w lutym 2022 roku, kiedy pojawiła się okazja do nagrania orkiestry smyczkowej, która wspaniale prezentuje się w utworach „Just a Bit” i „A Midnight Contemplation”.

W lipcu 2022 roku Bartek ogłosił, że projekt, który do tej pory nosił jego prawdziwe nazwisko, zostanie przemianowany na The Maple Verse, co kilka miesięcy później zaowocowało wydaniem płyty zatytułowanej „Prove Me Wrong”. Znajdujemy na niej 9 kompozycji, m.in. wspaniale otwierający to wydawnictwo utwór „Sounds And Voices”, wspomnianą już bardzo różnorodną „A Midnight Cotemplation”, najdłuższą w tym zestawie (8 i pół minuty), obdarzoną porywającym solo na fortepianie, „Remnants of a Sacred Past” czy nieźle prezentujące się na singlach pilotujących to wydawnictwo nagrania „Just a Bit” i „Fall and Ascend”. To drugie ukazuje rockową, bardziej energiczną twarz artysty. Poniekąd nawiązuje też do klasyki muzyki rockowej, ale również wytycza w niej swój własny szlak oraz wzbogaca i tak bardzo już zróżnicowane brzmienie płyty "Prove Me Wrong". Jest to utwór o tym, że każdy z nas jest pisarzem własnej historii i jak nasze wzloty i upadki tę historię kształtują.

Artysta tak mówi o swoim albumie: „Prove Me Wrong to dokładnie taka muzyczna podróż, jaką chciałem, aby była moja pierwsza płyta. Przenosi słuchacza przez różne odcienie mojej muzycznej duszy i jestem z tego niezmiernie dumny. Każda osoba, którą zaprosiłem do współpracy nad albumem pogłębiła jego walory i jestem bardzo wdzięczny wszystkim, którzy się do tego przyczynili”.

Pomimo zaangażowania na przestrzeni lat w wiele ważnych muzycznych przedsięwzięć, Bartek Kosiński uważa The Maple Verse za najważniejszy projekt w swojej dotychczasowej karierze i zamierza go intensywnie rozwijać przez kolejne lata. Udany, choć nie bez wad, na które cierpi większość debiutów, „Prove Me Wrog” jest jego osobistym powitaniem z muzycznym światem i podsumowaniem wszystkiego, co robił przez ostatnie sześć lat swoich muzycznych poszukiwań.

MLWZ album na 15-lecie Steve Hackett na dwóch koncertach w Polsce w maju 2025 Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok