W historii każdej rockowej formacji mającej już w swoim dorobku kilka studyjnych płyt, przychodzi taki moment, że podsumowuje ona pewien okres swojej działalności albumem koncertowym. Tak właśnie dzieje się teraz w przypadku grupy The Reasoning.
Po bardzo dobrym albumie „Awakening” (2007), dobrym „Dark Angel” (2008) i dość dobrym „Adverse Camber” (2010) oraz wydanym równo rok temu akustycznym krążku „Acoustically Speaking” ukazuje się płyta „Live In The USA: The Bottle Of Gettysburg”, będąca zapisem koncertu w The Majestic Theater w Gettysburgu 22 maja tego roku w ramach popularnego festiwalu Rites Of Spring (ROSFest). Zawiera ona 78 minut muzyki będącej przeglądem koncertowego „the best of” zespołu, gdyż zawiera najpopularniejsze utwory z pokaźnego już dorobku The Reasoning, na czele z „Thirteenth Hour”, „Chasing Rainbows”, „Dark Angel”, „14”, „Fallen Angels” i zagranym na bis fenomenalnym „Aching Hunger”. Trzeba przyznać, że ten kierowany przez małżeństwo Rachel i Matta Cohenów (oboje, jeszcze przed ślubem, działali w słynnych brytyjskich progrockowych grupach – Rachel śpiewała w Karnatace, a Matt grał na basie w Magencie) zespół dobrze prezentuje się na żywo, a poszczególne utwory, acz niekoniecznie w istotny sposób różniące się w wersji live od studyjnych pierwowzorów, mają w sobie ten vibe, który sprawia, że całego koncertu słucha się z dużą przyjemnością.
Przez cały czas trwania koncertu w centrum uwagi, bynajmniej nie tylko ze względu na swą urodę, znajduje się Rachel, która po niedawnym odejściu z grupy śpiewającego gitarzysty Dylana Thompsona, stanowi podstawową siłę wokalną i największy atut zespołu. Partie wokalne nieobecnego gitarzysty (od razu przyznam, że ze średnio udanym skutkiem) przejęli panowie Matt Cohen, pianista Tony Turrell (znany ze współpracy z Fishem, między innymi na płycie „Raingods With Zippos”) i grający na perkusji Jake Bradford–Sharp, który niekiedy, jak na przykład w „How Far To Fall?”, prowadzi główne linie wokalne. Nawiasem mówiąc, męskie partie wokalne są najsłabszym ogniwem The Reasoning w wersji live. Skład grupy uzupełnia młody gitarzysta Owain Roberts.
Grupa The Reasoning na żywo brzmi dobrze, jako indywidualności muzycy również prezentują się bez zarzutu, a jedyne na co można narzekać, to dosyć niemrawa reakcja publiczności. Nic dziwnego, wszak był to pierwszy występ The Reasoning za oceanem. I to od razu występ na tak renomowanym festiwalu. Trzeba powiedzieć, że z tej próby zespół wyszedł obronną ręką. Wprawdzie, jakby to powiedzieli młodsi słuchacze, szału nie ma, ale w postaci „Butelki Gettysburga” otrzymujemy poprawnie brzmiący album, jak już wspomniałem we wstępie, podsumowujący pierwszy, rzekłbym młodzieńczy, etap działalności zespołu. Teraz czas na dorosłość i kolejny album studyjny, który, dobrze by było, rzuci progrockową publiczność na kolana.
P.S. Efektowna okładka, której reprodukcję widzicie powyżej jest dziełem nadwornego (swego czasu) grafika Marillionu, Marka Wilkinsona.