Reasoning, The - Live In The USA: The Bottle Of Gettysburg

Artur Chachlowski

ImageW historii każdej rockowej formacji mającej już w swoim dorobku kilka studyjnych płyt, przychodzi taki moment, że podsumowuje ona pewien okres swojej działalności albumem koncertowym. Tak właśnie dzieje się teraz w przypadku grupy The Reasoning.

Po bardzo dobrym albumie „Awakening” (2007), dobrym „Dark Angel” (2008) i dość dobrym „Adverse Camber” (2010) oraz wydanym równo rok temu akustycznym krążku „Acoustically Speaking” ukazuje się płyta „Live In The USA: The Bottle Of Gettysburg”, będąca zapisem koncertu w The Majestic Theater w Gettysburgu 22 maja tego roku w ramach popularnego festiwalu Rites Of Spring (ROSFest). Zawiera ona 78 minut muzyki będącej przeglądem koncertowego „the best of” zespołu, gdyż zawiera najpopularniejsze utwory z pokaźnego już dorobku The Reasoning, na czele z „Thirteenth Hour”, „Chasing Rainbows”, „Dark Angel”, „14”, „Fallen Angels” i zagranym na bis fenomenalnym „Aching Hunger”. Trzeba przyznać, że ten kierowany przez małżeństwo Rachel i Matta Cohenów (oboje, jeszcze przed ślubem, działali w słynnych brytyjskich progrockowych grupach – Rachel śpiewała w Karnatace, a Matt grał na basie w Magencie) zespół dobrze prezentuje się na żywo, a poszczególne utwory, acz niekoniecznie w istotny sposób różniące się w wersji live od studyjnych pierwowzorów, mają w sobie ten vibe, który sprawia, że całego koncertu słucha się z dużą przyjemnością.

Przez cały czas trwania koncertu w centrum uwagi, bynajmniej nie tylko ze względu na swą urodę, znajduje się Rachel, która po niedawnym odejściu z grupy śpiewającego gitarzysty Dylana Thompsona, stanowi podstawową siłę wokalną i największy atut zespołu. Partie wokalne nieobecnego gitarzysty (od razu przyznam, że ze średnio udanym skutkiem) przejęli panowie Matt Cohen, pianista Tony Turrell (znany ze współpracy z Fishem, między innymi na płycie „Raingods With Zippos”) i grający na perkusji Jake Bradford–Sharp, który niekiedy, jak na przykład w „How Far To Fall?”, prowadzi główne linie wokalne. Nawiasem mówiąc, męskie partie wokalne są najsłabszym ogniwem The Reasoning w wersji live. Skład grupy uzupełnia młody gitarzysta Owain Roberts.

Grupa The Reasoning na żywo brzmi dobrze, jako indywidualności muzycy również prezentują się bez zarzutu, a jedyne na co można narzekać, to dosyć niemrawa reakcja publiczności. Nic dziwnego, wszak był to pierwszy występ The Reasoning za oceanem. I to od razu występ na tak renomowanym festiwalu. Trzeba powiedzieć, że z tej próby zespół wyszedł obronną ręką. Wprawdzie, jakby to powiedzieli młodsi słuchacze, szału nie ma, ale w postaci „Butelki Gettysburga” otrzymujemy poprawnie brzmiący album, jak już wspomniałem we wstępie, podsumowujący pierwszy, rzekłbym młodzieńczy, etap działalności zespołu. Teraz czas na dorosłość i kolejny album studyjny, który, dobrze by było, rzuci progrockową publiczność na kolana.

P.S. Efektowna okładka, której reprodukcję widzicie powyżej jest dziełem nadwornego (swego czasu) grafika Marillionu, Marka Wilkinsona.

 
MLWZ album na 15-lecie Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku Tangerine Dream w Polsce: dodatkowy koncert w Szczecinie The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok Airbag w Polsce na trzech koncertach w październiku