Threshold - Dead Reconing

Artur Chachlowski

ImageNic nowego tej płycie grupy Threshold. Albo raczej niewiele nowego. Przynajmniej w stosunku do poprzednich płyt. Bez większych zmian, bez rewolucji i bez… rewelacji. Ale to dobrze, bo przecież seria ostatnich albumów, szczególnie nagranych z wokalistą Mackiem (począwszy od płyty „Clone” z 1998r., po „Subsurface” z 2004r.) była pasmem artystycznych sukcesów. Zespół Threshold, odrobinę niedoceniony na początku swojej działalności (a przypomnijmy, że rozpoczynał z tak powszechnie uznanym wokalistą jak Damian Wilson, ex-Landmarq), skrupulatnie i konsekwentnie wypracowywał sobie miano „najbardziej melodyjnego na świecie zespołu prog rockowego”. I tą płytą potwierdził tę opinię. Na albumie „Dead Reckoning” odnaleźć można wszystkie dotychczas doskonale znane walory tego zespołu: fenomenalny wokal Macka, szybko wpadające w ucho refreny, melodyjne instrumentalne przejścia, porywające klawiszowe partie Richarda Westa, doskonałe solówki gitarzysty Karla Grooma oraz intrygujące popisy sekcji rytmicznej: Johanne James (dr) – Steve Anderson (bg). Trzeba przyznać, że razem stanowią oni doskonale rozumiejący się kwintet, grający potężną, melodyjną, nieomal przebojową muzykę progmetalową. Zespół posiada niezwykły dar komponowania świetnych linii melodycznych, ilustrując je instrumentalnie z niespotykanym rozmachem. Jednak gdy trzeba, potrafi też mocno „przyłożyć”. A robi to z właściwym tylko sobie uroczym wdziękiem.

Muzyka Threshold na „Dead Reckoning” nie zmieniła się prawie w ogóle w stosunku do poprzednich wydawnictw zespołu. To pierwsza, niewątpliwie bardzo dobra wiadomość dla sympatyków grupy. Śmiało mogą oni sięgnąć po nowy album i bez zbędnych oporów zabrać się za poznawanie nowych dokonań swoich pupili. Na „Dead Reconing” Threshold jak zwykle proponuje mieszankę krótszych 3,4-minutowych utworów z kilkoma bardziej rozbudowanymi epikami. Wśród tych ostatnich znajdziemy trzy porywające nagrania: „Fighting For Breath”, „One Degree Down” oraz „Pilot In The Sky Of Dreams”. Szczególnie to ostatnie robi imponujące wrażenie. Polecam poświęcenie mu odrobiny więcej czasu niż reszcie kompozycji. Opłaci się, gdyż to niewątpliwie jedno ze szczytowych osiągnięć w całym dorobku zespołu. Jednak szczerze powiedziawszy, tak naprawdę wystarczy zaledwie jedno przesłuchanie, by polubić ten album w całości. Wśród krótszych tematów na szczególną uwagę zasługują utwory zawierające pierwiastek balladowy. Z kolei bardziej dynamiczne „This Is Your Life”, „Hollow”, Safe To Fly” i „Slipstream” mają w sobie coś tak niesamowicie chwytliwego, że od samego początku wpadają w ucho i stanowią idealny materiał, by stać się prawdziwymi przebojowymi wizytówkami nowego albumu. W ostatnim z wymienionych w tym gronie utworów oraz w nagraniu „Elusive” gościnnie występuje growlujący Dan Swano. Tego swoistego ukłonu w stronę stricte blackmetalowej muzyki grupa Threshold nie wykonuje z jakąś nadmierną przesadą czy niepotrzebnym namaszczeniem. Ot, po prostu akurat w kilku muzycznych taktach growlowe partie pasują jak ulał, więc sięgnięto tu po sprawdzonego mistrza. Ale powtórzmy, zabieg ten absolutnie nie razi, ani nie przeszkadza. Być może stanowi on pewną próbę wprowadzenia nowych elementów stylistycznych w brzmienie grupy, lecz nie burzy to nawet w najmniejszym stopniu dobrze poukładanej i doskonale przemyślanej muzyki grupy Threshold.

Na jakiekolwiek zmiany stylistyczne nie wpłynęła też zmiana wytwórni płytowej. Niniejszy album był pierwszym nagranym przez Threshold dla Nuclear Blast, a więc firmy kojarzonej z ostrym hardcore’owym metalowym graniem. Zmian niby niewiele, ale „Dead Reconing” to album, na którym Threshold, niczym ich „pilot na niebie marzeń”, utrzymuje bardzo wysokie loty.

MLWZ album na 15-lecie Steve Hackett na dwóch koncertach w Polsce w maju 2025 Antimatter powraca do Polski z nowym albumem Steven Wilson na dwóch koncertach w Polsce w czerwcu 2025 roku Tangerine Dream w Polsce: dodatkowy koncert w Szczecinie The Watch plays Genesis na koncertach w Polsce już... za rok