Steve Rothery nagrał, póki co, jedną płytę solową zatytułowaną „The Ghosts Of Pripyat” (2014). Dużo bardziej obszerna jest za to dyskografia zbierająca jego koncertowe wydawnictwa. Ma na koncie albumy „Live In Plovdiv” (2013), „Live In Rome” (2014) czy opublikowane w formie plików cyfrowych, na profilu Bandcamp, nagrania z Manchesteru z lat 2015 i 2018, a także koncert z Bush Hall wydany na płytach CD-R w ramach serii „Live Here Now” (2014). Występy z Płowdiw i Rzymu zarejestrowane zostały także z obrazem i dołączone do dwóch pierwszych wydawnictw na dyskach DVD, natomiast teraz gitarzysta Marillion wydał zestaw, którego głównym daniem jest pierwszy w jego karierze solowej dysk Blu-ray. Zawiera on zapis dwóch koncertów z Londynu: wspomnianego wcześniej przedstawienia w Bush Hall z 8. listopada 2014 roku oraz zarejestrowanego 13. stycznia 2017 roku występu w Islington Assembly Hall.
W pierwszych częściach obu koncertów Steve przedstawił materiał z solowej płyty, przy czym na koncercie w Islington zaprezentowany on został w obszernym fragmencie, a w Bush Hall w całości. Ta spora dawka instrumentalnej muzyki ani chwilę nie nuży przynosząc mnóstwo interesujących melodii, często snujących się powoli, by potem pięknie rozwinąć się w podniosły finał, w którym króluje gitara Mistrza. Także Dave Foster, współautor zawartej na studyjnej płycie muzyki, ma niejedną okazję by popisać się swoimi umiejętnościami wchodząc w gitarowe dialogi z liderem. Ma to miejsce choćby w otwierającym zestaw nagraniu „Morpheus” czy też w najdłuższym (i chyba najciekawszym) „Old Man Of The Sea”. Można też dać się ponieść nieomal hardrockowym riffom, jak w „Summer’s End” (tu dużą rolę odgrywają imitujące Hammondy klawisze, na których gra Riccardo Romano) czy też w kończącym solową część występu w Bush Hall utworze „The Ghost Of Pripyat”. Ale z pewnością zgromadzona przed scenami publiczność najbardziej wyczekiwała drugiej odsłony spektaklu, podczas której na scenie pojawiał się wokalista Martin Jakubski, co dawało możliwość zaprezentowania na żywo klasyków z przebogatej dyskografii Marillion. Tym bardziej, że Steve z kolegami, oprócz utworów wykonywanych na koncertach przez macierzysty zespół („Afraid Of Sunlight”, zestaw „Lavender / Blue Angel / Heart Of Lothian”, „Garden Party”, „Sugar Mice” czy kończące set w Islington „Garden Party” i „Market Square Heroes”), chętnie wraca do czasów gdy wokalistą był dwumetrowy Szkot, ze szczególnym naciskiem na nagrania, których na próżno szukać w aktualnych setlistach. Usłyszeć znów jak Steve gra solo w „Fugazi” czy „Chelsea Monday” – bezcenne! Każdy fan kwintetu z Aylesbury bez wątpienia będzie miał gęsią skórkę gdy usłyszy popis Maestro w „Incubus”, następujący po słowach „Just like a greasepaint mask, a mask”, szczególnie gdy dołącza Foster by zagrać temat unisono. A to jeszcze nie wszystko. W Islington Rothery raczy nas podniosłym „White Russian” i schowaną na stronie B debiutanckiego singla z 1982 roku kompozycją „Three Boats Down From The Candy” z kapitalnym duetem Rothery - Romano. Wypada jedynie żałować, że wtedy jeszcze nie wykonywał na żywo innego nagrania z 12-calowej wersji „Market Square Heroes”, czyli epickiej suity „Grendel”, która tak pięknie zabrzmiała choćby pamiętnego wieczoru w łódzkiej Scenografii w listopadzie 2018 roku. Wracając do opisywanego wydawnictwa, „marillionową” część obu zarejestrowanych koncertów rozpoczynało inne nagranie ukryte na drugiej stronie singla, czyli „Cinderella Search”, pochodzące z krążka „Assasing”. Ta melodyjna opowieść o poszukiwaniu Kopciuszka w oparach dymu tytoniowego i alkoholu należy do ulubionych utworów Rothery’ego i bez wątpienia zasługuje na częstsze koncertowe prezentacje.
Wartym podkreślenia jest fakt, że muzycy zaproszeni przez gitarzystę do wspólnych występów, czyli Dave Foster (Mr. So & So, Big Big Train) – gitary, Riccardo Romano (RanestRane) – klawisze, chórki, Yatim Halimi (Panic Room) – bas, chórki, Leon Parr – bębny oraz Martin Jakubski (StillMarillion) – śpiew, zaprezentowali się bardzo przekonująco w repertuarze Marillion. Szczególne brawa należą się Riccardo Romano za niejednokrotnie brawurowe podejście do oryginalnych partii Marka Kelly’ego oraz Martinowi Jakubskiemu, którego interpretacje tekstów (głównie) Fisha są zbliżone do oryginałów. Jedynie podczas niektórych fragmentów występu w Islington słychać małą niedyspozycję głosową wokalisty objawiającą się delikatną chrypką, co jednak nie psuje odbioru całości. Oglądając materiał wideo przygotowany przez stałego współpracownika Marillion, Tima Sidwella nie sposób nie zauważyć, że wspólne przebywanie na scenie sprawia muzykom mnóstwo radości. Sam obraz, mimo iż zrealizowany przy pomocy skromniejszego zaplecza technicznego niż ten, który używany jest do rejestracji występów Marillion, prezentuje się bardzo dobrze, przy czym ciekawszy wizualnie jest materiał zrealizowany podczas występu w Bush Hall, na co na pewno wpływ miało użyte na scenie oświetlenie.
Dołączone do płyty Blu-ray dwie płyty kompaktowe zawierają, zgodnie z ich tytułami („best of”), najciekawsze zdaniem autora fragmenty z poszczególnych występów. Gdyby ktoś był zainteresowany pełnym zapisem audio z obu koncertów, to może nabyć pliki (w tym w formacie bezstratnym) na profilu Bandcamp muzyka – steverothery.bandcamp.com. Tradycyjnie za zmiksowane ścieżki audio odpowiada nadworny inżynier dźwięku Rothery’ego i kolegów, Michael Hunter.
Przyszły rok będzie pracowity dla Steve’a. Już w marcu ukaże się dwudziesta studyjna płyta Marillion zatytułowana „An Hour Before It’s Dark”, w kwietniu i maju wystąpi wraz z zespołem podczas Marillion Weekends w Łodzi, Sztokholmie, Leicester, Lizbonie i Montrealu, a potem zapewne przyjdzie czas, by dokończyć jego drugie solowe dzieło, zatytułowane „Revontulet”. Oczekiwanie na nie umili z pewnością obcowanie z zestawem „Live In London”.
Można go zakupić w sklepie internetowym Marillion: https://marillion.com/shop/dvd/srb007.htm